maandag 24 september 2012

Quilten mijn nieuwste hobby

De laatste weken ben ik druk aan het quilten. De cursus begint vruchten af te werpen. Zoals altijd was ik er in het begin van overtuigd dat het niets zou worden met mij en dat ik ongetwijfeld snel door de mand zou vallen tijdens de cursus maar naarmate ik er vaker mee bezig was groeide mijn zelfvertrouwen. Op de eerste afbeelding zien jullie de stoffen die ik uitgekozen had en op de afbeeldingen daarna zijn de ontwikkelingen goed zichtbaar.

 watercolor quilt m.b.v quilt smart panel

 


Hier zijn alle vierkantjes aan elkaar gestikt





Nu nog randen en een tussenlaag en het echte quilten. 

Quilten of doorpitten is een handwerktechniek waarbij drie lagen textiel met een doorstiksteek op elkaar genaaid worden.


De drie lagen zijn: 
De top. Dit kan een hele lap stof (whole cloth) zijn of patchwork
De tussenvulling. Deze laag heeft een isolerende functie en wordt vaak van wol, katoen of een synthetisch materiaal gemaakt. 
De achterkant. Dit is een lap textiel of patchwork. 


Deze drie lagen op elkaar heet een sandwich. Het quilten van deze drie lagen op elkaar gebeurt met een rijgsteek.


Hieronder zien jullie het begin van mijn medaillon quilt:





6 reacties:

poetsie zei

Je hebt al goed de smaak te pakken. Kleurgebruik spreekt me erg aan.

Handige Handjes zei

Emmy, het ziet er zeer veelbelovend uit! Ik vind je krans heel lief, mooi met de hortensiastof.
En een medaillonsampler..toe maar! Je hebt de smaak echt te pakken...Ik vind samplers altijd heel erg leuk om te maken...je leert er erg veel van, en iedere keer een ander blok of rand maken verveeld niet snel.
Veel plezier met het patchen en quilten!!

simoneannemone zei

Dat ziet er al heel leuk uit. Mooie kleuren heb je gekozen.

Quilten staat ook al heel lang op mijn lijstje maar om de een of andere reden komt het er maar niet van.

Saskia

Alice zei

Hoi Emma, ik zag zojuist je berichtje over de summit sjaal op mijn blog, sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Ik ben niet echt van de vertalingen, maar ik zal eens kijken of het makkelijk te vertalen is.
Groetjes, Alice

Corina zei

Dat ziet er al erg mooi uit vind vooral de kleuren erg mooi. Veel plezier met je nieuwe hobby.

Corina

Rozen van papier zei

Hallo Emma,

Ik wist niet dat jij die Emma was, die straks op mijn workshop komt!
Wat een prachtige quilt, wat een werk ook!

Groetjes Janny
Rozen van Papier

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...